Skip to content

Mračna nad Národní galerií

17.12.2010

Nad muzei Národní galerie se stahují mračna… letos 3. listopadu jsem se vydala ke Klášteru Svaté Anežky, ale našla jsem místo zející prázdnotou. Vstup do všech muzeí Národní galerie je od nynějška zpoplatněn po všechny dny. Nejdražší vstupné dosahuje ceny až 250 Kč ve Veletržním paláci, nejlevnejsi vstup je za 100 Kč do domu U Černé Matky Boží. Zlevněné vstupné pro důchodce a studenty je v prvně jmenovaném za 120 Kč, v domě U Černé Matky Boží pak za 50 Kč. Několikahodinový bezplatný vstup do sbírek NG každou první středu v měsíci přilákál k dílům spoustu penzistů, studentů a lidí jako jsem já, kteří nejsou ani důchodci, ani studenty, ale pro něž tato příležitost představovala možnost seznámit se s díly během opakovaných návštěv, které by si jinak se svými malými příjmy těžko mohli dovolit. Nejvíce mne těšily komentované prohlídky, které se každý měsíc zaměřovaly na různá vybraná díla, a kterých se vždy dychtivě účastnil nadšený dav. Samozřejmě, tento pravidelný kontakt s obrazy a sochami z NG vnášel světlo do naší každodennosti a pro každého představoval důležitou událost. Alespoň pro mě právě tyto návštěvy byly podnětem k tomu, abych se k dílům vrátila i mimo dobu kdy je vstup nezpoplatněn, nemohla bych si však dovolit návštěvy tak časté. Je zřejmé, že přilákat návštěvníky jednou za měsíc možností volného vstupu je dobrá taktika z zvýšení zájmu šíršího publika o pravidelné návštěvy muzeí. Nevím, zda si mí společníci z muzea z těchto posledních několika let, zejména penzisté, jejichž tváře již důvěrně znám, mohou dnes dovolit pravidelně platit za vstupné. A co také nezaměstnaní, či lidé s nízkými platy, kteří na rozdíl od ostatních nemohou ani využívat sníženého vstupného? Zajímalo by mne, kolik peněz Národní galerie touto svou politikou ušetří. Kolik tisíc měsíčně to asi je? Jestlipak to je dostatečný důvod proč by přístup ke kultuře měl být omezován pro ty méně šťastné. Nyní mi připadá smutné procházet se téměř prázdnými sály Anežského kláštera. Cožpak díla tam vystavená nebyla mimo jiné stvořena k tomu, aby je vidělo co nejvíce lidí?

Anne Morisseau, urbanistka

No comments yet

Napsat komentář

