Skip to content

Komunikace s radnicí v Praze (Několik postřehů z praxe, pro větší přehlednost seřazených abecedně)

5.7.2011

Jednání zastupitelstva – aneb veselé výjevy z komunální politiky. Koná se pravidelně. Účast veřejnosti na něm se dá blokovat tak, že se pozvou zástupci institucí, kteří nakonec stejně nepřijdou (ale místa se jim musí držet volná, co kdyby nakonec přeci jen dorazili), kapacita zasedacího sálu se prohlásí za omezenou z hlediska požární bezpečnosti, atd. Pokud se občanští aktivisté nechají stát přede zavřenými dveřmi sálu a pokorně čekají na přidělení kartičky, která je oprávní ke vstupu, alespoň si lépe uvědomí své místo.

 

Kdo je kdo – občan nesmí dostat dojem, že by měl úřad fungovat pro něj. Občan je zde zejména proto, aby vycházel úředníkům ve všem vstříc, řádně a hůlkovým písmem vyplňoval kolonky, respektoval otevírací hodiny i náladu zaměstnanců podatelny a vůbec se choval tak, jak mu přísluší ve státě, kde na lejstru a razítku záleží už několik set let.

 

Konkrétní odpovědi – něco, co od úředníků městských částí dostanete zřídkakdy. Namísto adresného řešení se vám dostane citací zákona, vyhlášek nebo statistik. Oblíbené a účinné je odpálkovat dotaz někam jinam (jiný odbor, ještě lépe jiný úřad) v naději, že to tazatele časem utahá a dá pokoj, případně že se spokojí s imitací odpovědi. Funguje také beze zbytku využít lhůty, kterou úředník na vyřízení žádosti či dotazu má – tím se dá korespondence natahovat do bezmála středověkých rozměrů, jako by neexistovaly e-maily, ale pouze poslové na nejistých cestách.

 

Obyvatelé městské části – jinak také obecenstvo, daňoví poplatníci, nájemníci, uživatelé parkovacích zón a další. Dokud se obyvatelé městské části chovají jako poddaní, na nic se neptají, nic nepožadují, platí daně a poplatky a do ničeho nešťourají, je radnice spokojená.

 

Programové prohlášení rady – poměrně levný a oblíbený způsob radničního marketingu pro nic netušící veřejnost. Obvykle se vypouští do oběhu na volební období a stanovují se v něm cíle, které s realitou souvisejí pouze velmi volně. Je-li někdo z radnice dotázán po naplňování cílů, záhy se ukazuje, že programové prohlášení není pro radu ani zastupitelstvo závazné a že není nikoho, kdo by za něj zodpovídal.

 

Radniční noviny – ideální promo. Stojí málo, z poloviny je tvoří reklamy. Skvělé místo, kde vedení radnice nemusí šetřit sebechválou a může vcelku bez rozpaků zostouzet politické oponenty z řad zastupitelů i odjinud věda, že papír snese všechno. Každá městská část má noviny jiné, některé lepší, jiné dobré tak leda na vycpání promočených bot. Radniční noviny mohou sloužit k informování občanů o důležitých věcech (jako jsou velké investiční akce, zasedání zastupitelstva, zásahy do veřejných prostranství atd.), zpravidla se využívají k infotainmentu (černá kronika, zprávy ze zápasů házenkářek, fotoreporty z výletů pro seniory apod.).

 

Stonewalling – anglický termín pro verbální projev, při němž není záměrem cokoli sdělit, pouze mluvit. Radnice nezřídka praktikují pokročilou verzi a hovoří k občanům, aniž by cokoli řekly nebo se k čemukoli zavázaly. Jako příklad si uvedeme „Strategii pro veřejná prostranství Prahy 10“, v níž se radnice zavazuje:

– veřejně něco deklarovatale ne dělat

– vyjádřit připravenost k něčemu – ale ne být připraven
stanovit celkovou vizi čehosi –
ale ne konkrétní
navrhnout způsob naplnění –
ale ne naplnit
vytvořit podmínky pro komunikaci –
ale ne komunikovat


Libor A. Engelthaler

Autor se narodil a žije v Praze, pracuje jako úředník a je místopředsedou o.s. Útulné Strašnice.

No comments yet

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: